Navigace

Obsah

Stránka

Letový provoz nad obcí Velké Přílepy


Zásady řízení leteckého provozu na mezinárodním letišti Praha/Ruzyně.  

Téměř veškerý provoz pražského letiště se uskutečňuje na hlavní dráze RWY 06/24, která se používá podle aktuálních meteorologických podmínek v obou směrech a oba směry jsou považovány za standardní provoz.Volba dráhy v užívání je v kompetenci Řízení letového provozu, které se rozhoduje na základě meteorologických informací, případně informací o provozuschopnosti jednotlivých drah od provozovatele letiště – Letiště Praha, a.s.  Obvyklým důvodem změny dráhy je vítr. Platí pravidlo, že se vzlétá a přistává proti větru.  Převažuje (v cca 75% roku) provoz na RWY 24, kdy se přistává přes Roztoky a vzlétá na Jeneč. V opačném případě při provozu RWY 06 se vzlétá směrem na Roztoky a přistává od Jenče. Díky nastaveným odletovým postupům, kterými jsme před několika lety reagovali kromě jiného i na stížnosti  občanů Velkých Přílep, se proudová letadla Velkým Přílepům vyhýbají.  Mohou se totiž odklánět od prodloužené osy RWY až po minutí bodu definovaného vzdáleností od letiště. Tento bod se nachází na levém břehu Vltavy na jihu Roztok. V blízkosti Velkých Přílep se tedy za standardní provozní situace při užívání RWY 06 nacházejí pouze vrtulová letadla, a to ve vzdálenosti cca 2 km západně.

Stížnosti občanů na hluk z leteckého provozu 15. 19. a 21.5.2017:

Společným jmenovatelem všech tří uváděných dnů 15.,19. a 21.5. 2017 byl provoz na RWY 06. Dne 19.5. probíhal provoz zcela standardně podle výše popsaných pravidel. Dne 21.5. došlo k jedné nestandardní operaci, a to nezdařenému přiblížení Boeingu 737–800 (přerušené přistání z provozních či navigačních důvodů). Při tomto manévru se zmíněné letadlo nacházelo ve zhruba stejné výšce a vzdálenosti od Velkých Přílep jako vrtulová letadla. Je nutné dodat, že daný manévr je plně v souladu s Leteckou informační příručkou ČR (AIP ČR), ve které je postup popsán:http://lis.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-pr-ils06.pdf. Dne 15.5. 2017 nastalo zejména ve večerních hodinách nestandardních operací hned několik, a to z důvodu vyhnutí se bouřkové oblačnosti v odletovém sektoru. Některá proudová letadla točící na západ musela z důvodu bezpečného provedení letu zahájit točení dříve než nařizují odletové postupy pro omezení hluku, a proto se vyskytla v podstatě přímo nad Velkými Přílepy a v nižších výškách než obvykle. K takovému kroku má však velitel letadla právo (po povolení od ŘLP), neboť bezpečné provedení letu je jeho odpovědností. Bezpečnost je v letectví vždy nadřazena postupům pro omezení hluku, což je stanoveno v mezinárodních leteckých předpisech, z nichž vychází Letecká informační příručka ČR.

Letový provoz 15.5.2017

K střídání směrů hlavní RWY 06/24 z důvodu změny směru větru docházelo samozřejmě i v minulosti, stejně jako k dřívějším odklonům proudových letadel z důvodu výskytu bouřkové oblačnosti nebo jiných význačných meteorologických jevů. Větrná distribuce se z pohledu statistiky za několik uplynulých let příliš neměnila, průběh využívání méně běžného směru, tedy RWY 06. Jediným výrazným “schodem”, kdy byl naopak zaznamenán výrazný pokles užívání RWY 06, jsou roky 2012 a 2016, kdy z důvodu rekonstrukčních prací na dráhovém (1. etapa generální opravy RWY 06/24) respektive pojezdovém systému (opravy pojezdové TWY F) nebylo možné po určitou část roku RWY 06 vůbec využívat. V případě nevyhovujících meteorologických podmínek se provoz převáděl na vedlejší RWY 12/30, jejíž osa vede přes hustě osídlené oblasti Prahy a Kladna.

Meteorologická situace 15.5.2017


Stížnosti občanů na hluk z leteckého provozu 21.5.2017:

V posledních dnech docházelo častěji k převádění provozu na RWY 06. Díky nastaveným odletovým postupům, kterými jsme před několika lety reagovali kromě jiného i na stížnosti  občanů Velkých Přílep, se proudová letadla za standardní provozní situace Velkým Přílepům vyhýbají. Mohou se totiž odklánět od prodloužené osy RWY až po minutí bodu definovaného vzdáleností od letiště. Tento bod se nachází na levém břehu Vltavy na jihu Roztok. V blízkosti Velkých Přílep se tedy za standardní provozní situace při užívání RWY 06 nacházejí pouze vrtulová letadla, a to ve vzdálenosti cca 2 km západně. S letními teplotami se však vyskytuje a bude vyskytovat řada nestandardních meteorologických situací, při kterých dochází k odchylkám od stanovených postupů. Jako příklad lze uvést 15.5. 2017, kdy nastalo zejména ve večerních hodinách nestandardních operací hned několik, a to z důvodu vyhnutí se bouřkové oblačnosti v odletovém sektoru. Některá proudová letadla točící na západ musela z důvodu bezpečnosti provedení letu zahájit točení dříve než nařizují odletové postupy pro omezení hluku, a proto se vyskytla v podstatě přímo nad Velkými Přílepy a v nižších výškách než obvykle. K takovému kroku má však velitel letadla právo (po povolení od ŘLP), neboť bezpečné provedení letu je jeho odpovědností. Bezpečnost je v letectví vždy nadřazena postupům pro omezení hluku, což je stanoveno v mezinárodních leteckých předpisech, z nichž vychází Letecká informační příručka ČR. K žádnému porušení odletového koridoru tedy nedošlo.

Dalším občasným nestandardním jevem, se kterým se můžete zejména během špičkových hodin v letní sezóně setkat, je nezdařené přiblížení (přerušené přistání z provozních či navigačních důvodů). K tomu došlo např. dne 21.5. 2017 u letadla izraelských aerolinií Boeing 737–800 (viz. obrázek). Při tomto manévru se zmíněné letadlo nacházelo ve zhruba stejné výšce a vzdálenosti od Velkých Přílep jako vrtulová letadla. Je nutné dodat, že daný manévr je plně v souladu s leteckou informační příručkou ČR (AIP ČR), ve které je postup popsán:http://lis.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-pr-ils06.pdf. Postupy pro omezení hluku a k nim stanovené výjimky najdete na zde:http://lis.rlp.cz/ais_data/aip/data/valid/a2-pr-txt2.pdf (AD 2.21)

Letový provoz 21.5.2017


5. 6. 2017 Zobrazit méně

Stránka