Obsah
Vyhodnocení dotazníků
Vyhodnocení dotazníků, zaměřených na informovanost občanů o dění v obci a na komunikaci s Obecním úřadem
Zpracovala Eva Martínková
20. 3. 2016
Dotazníková akce proběhla od 25. ledna do 15. března 2016. Do domácností bylo prostřednictvím Přílepského zpravodaje distribuováno 1200 dotazníků. Vrátilo se 87 vyplněných dotazníků, což představuje 7, 26 procent z celkového počtu distribuovaných dotazníků.
Vzhledem k tomu, že nemáme údaje o věku, vzdělání a pohlaví respondentů, nemůžeme s jistotou říci, zda je tento vzorek dostatečně reprezentativní. Předpokládáme-li ale, že co dotazník, to názor jedné domácnosti, pak je možné brát zjištěné údaje jako názorový vzorek přílepské populace.
Cítíte se dostatečně informováni o dění v obci?
77 ano
10 ne
Odkud čerpáte informace o dění v obci?
(většinou bylo zatrženo několik možností)
Přílepský zpravodaj – 81
Nástěnky a vývěsky – 45
Webové stránky – 74
Mobisys – 28
Přímá komunikace se zástupci obce – 8
Jste spokojeni s webovými stránkami obce?
60 ano
23 ne
4 web nesleduje
Důvod nespokojenosti (citace z odpovědí):
Nesystematicky řazené informace
Nikdy tam nemohu nic najít, stránky nejsou intuitivní, po chvíli hledání to většinou vzdám.
Stránky by bylo nutné zjednodušit.
Je třeba výrazně odlišit datum vložení informace od data konané akce, je to matoucí.
Informací je dost, ale špatně se vyhledávají.
Web stránka má velmi nepřehlednou navigaci, 4 položky ve vodorovném menu a pak 24 položek ve svislém menu. Velmi zmatečné je otevírání některých položek do nového okna.
Home page zcela nepřehledná
Jsou webové stránky přehledné?
58 ano
25 ne
(4 nesledují)
Chybí vám na webových stránkách nějaké informace?
58 ne
25 ano
(4 nesledují)
Jaké informace dotazovaným na webu chybí (citace z odpovědí):
Chybí diskusní fórum – stačilo by pro registrované
Lépe pojatou rubriku „Dotazy občanů“, diskusní fórum
Nějaká diskuse
Info o vnitřním fungování obce, diskusní fórum, vadí mi cenzura dotazů občanů
Informace o škole a školce, o provozu věznice
Sportovní aktivity, historie obce
Aktuální zprávy o činnosti obce a jednotlivých výborů
Zprávy o činnosti obce, investiční záměry
Včasné termíny velkoobjemových svozů
Podrobnější informace o dění v obci
V hlavním menu chybí položka „Odpady“ s trvalou informací, co a kam vytřídit, data svozu nebezpečného odpadu
Historie obce
Turistické zajímavosti, kam na výlet
Informace o hospodaření, větší transparentnost ve výdajích obce, možnost srovnání nákladů v položkách aktuálního roku s roky jinými
Kolikrát jste v posledním roce navštívili Obecní úřad?
Odpovědi v rozpětí 0 až 30, v průměru 2,8 návštěv ročně
Byli jste na Obecním úřadu spokojeni při osobním jednání?
60 ano
22 ne
5 nevyplněno
Důvody nespokojenosti (citace odpovědí):
Neochota paní v podatelně – extrémně nepříjemný přístup
Podatelna by si zasloužila trochu reprezentace v jednání
Hrozný přístup při platbě popelnic
Arogance v podatelně
Odměřenost v podatelně
Ponižující jednání úřednice v podatelně
Neochota úřednice v podatelně 3 x
Neochota i při telefonování
Při jednoduchém dotazu, vyžadujícím několikavteřinovou odpověď, nás z podatelny odkázali na úřední hodiny
Nepříjemná úřednice
Opakovaně špatná zkušenost s paní v podatelně. Vždy si připadám, že obtěžuji, jsem poučena nemilým hlasem, že to mám na webu. Chodím tam vyloženě nerada.
Nevstřícnost, pocit, že otravuji
Pokaždé je osoba v podatelně neochotná, důležitá a arogantní
Matrika neochota
Matrika!!!
Arogantní chování matrikářky
Paní matrikářku Benešovou asi obtěžujeme (naprosto neprofesionální přístup a nepříjemné chování)
Dlouhodobá nepřítomnost matrikářky
Paní asistentka Falgeová není moc ochotná
Byrokratický přístup ve vyžadování dokladů od občana, které nejsou nutné a úřad si je může sám ověřit
Arogance stavebního úřadu, respektive jeho zaměstnanců
Pochvalné připomínky: jednání paní starostky, jednání paní Evy Aulické
Jste pravidelným čtenářem Přílepského zpravodaje?
85 ano
2 ne
Jste spokojeni s jeho současnou podobou?
83 ano
4 ne
Nalézáte ve zpravodaji důležité informace o obci?
83 ano
4 ne
Jaké informace dotazovaným ve zpravodaji chybí (citace odpovědí):
Měl by vycházet častěji
Více informací o hospodaření obce, o podnikatelských záměrech v obci, o kulturních akcích, o historii
Soukromá inzerce občanů - nepodnikatelů
Jsou dlouhé pauzy mezi čísly
Otiskovat na pokračování úryvky ze starých obecních kronik
Informace z historie
Informace o uložení archiválií o obci
Historie spolků, učitelství v obci, atd.
Rubrika o historii přílepských stavení
Přehled výročí narozenin a úmrtí
Turistické zajímavosti
Info o lékařích v obci – gynekologie
Detailněji popsané záměry rozvoje obce
Přehled konání všech akcí
Větší fotografie, některé jsou příliš malé a není poznat, kdo na nich je
Zprávy o práci zastupitelů, i opozičních
Více o sportovních aktivitách v obci
Prezentace plánů a projektů našimi zastupiteli – vzájemné napadání v to nepočítám
Kritické připomínky:
1. Chybí mi aktuálnost, objektivita, vyváženost názorů, kritické hodnocení
2. Píšou tam jen ti samí lidé, a zviditelňují se, další možnost nemají a informace jsou zkreslené
Pochvalné připomínky:
Trefná a aktuální rubrika o cizincích mezi námi
Zajímavé byly kapitoly z historie přílepských domů
Společenská rubrika - cenné zejména pro starousedlíky
Několikrát poděkování za hezké čtení
Poznámky na okraj, mimo přímé dotazy:
Chybí mi zastávka u Lidlu.
Rád bych věděl, jak pomáhá obec Statku při vyřešení problému kolaudace? Jsou to lidé z naší obce, kteří se snaží oživit dění. Zkolaudované jsou daleko horší objekty… Legalizujte, prosím, Statek, máme ty akce rádi a těšíme se na ně.
Od doby, kdy do funkce nastoupila paní starostka, se obec změnila k nepoznání. Velké uznání!!!
Komentář k výsledkům
Většina dotázaných se cítí být dostatečně informována o dění v obci. Nejčastějším zdrojem informací je Přílepský zpravodaj, web a nástěnky. Velké rezervy pro další využití skýtá aplikace Mobisys. S webovými stránkami je sice spokojená většina dotázaných, ale zdá se, že lidé, kteří jsou zvyklí zacházet s internetem, mají na grafický design a přehlednost obecních stránek jiný názor. Zejména požadují zjednodušení a sjednocení prezentace aktualit. Na stránkách dotázaným často chybí průběžné informace o hospodaření obce, plánech rozvoje a zprávy o činnosti obce. Časté je také volání po určité formě diskuse. Současná rubrika Dotazy občanů není zcela akceptována.
Obecní úřad navštívili dotázaní v průměru téměř třikrát ročně. Přibližně 30 procent je jich s jednáním nespokojeno, a to ve většině případů kvůli úřednici v podatelně. Výrazně ostré výtky se natolik shodují, že lze téměř vyvrátit, že by se jednalo o nahodilý jev.
Přílepský zpravodaj čte 95% dotázaných, stejné procento je s ním spokojeno. Velmi cenné jsou pro redakci odpovědi na otázku Co vám ve zpravodaji chybí, i když nejméně polovina z nápadů je ve Zpravodaji již realizována (kulturní akce, škola, lékaři, turistické cíle atd.) Druhá polovina požadavků na informace je však velmi podnětná. Podrobněji se bude redakce názory občanů zabývat v nejbližším čísle zpravodaje.
Vzhledem k tomu, že většina dotazníků (61) byla vyplněna elektronicky, nabízí se pro příště možnost zadávat podobné průzkumy pouze elektronicky. Je to nejen rychlejší a operativnější, ale zejména levnější než tisk a vkládání dotazníků do zpravodaje. Pro ty, kteří internet neužívají, by se jistě našla náhradní forma vyplňování, např. na OÚ.