Obsah
Změny v odletových postupech z hlavní vzletové a přistávací dráhy
Od 11. 10. 2018 byla na Letišti Václava Havla Praha zavedena nová opatření pro odlety.
První změna se týká odletů malých letadel z hlavní dráhy 06 směrem na MČ Přední Kopaninu. Malá turbovrtulová letadla se nyní mohou odklánět od osy dráhy již v lokalitě mezi obcemi Tuchoměřice a Statenice. Opatření bylo zavedeno z důvodu navýšení kapacity hlavní dráhy, a tedy uvolnění prostoru pro odlet rychlejším proudovým letadlům. Nový postup odletu bude využíván pouze pro turbovrtulová letadla, kterých je na pražském letišti malé množství, a jsou výrazně tišší. V roce 2017 se jednalo o 0,63 % z celkového provozu. Z tohoto důvodu je předpokládaný dopad na změnu hlukové situace v dotčených lokalitách minimální.
Druhé opatření spočívá v zavedení možnosti odklonu proudových letadel od osy RWY ve výšce 5000 ft nad mořem, nebo po minutí bodu odklonu, podle toho, co nastane dříve. Opatření se týká pouze denní doby od 6 do 22 hodin. Noční doba zůstává beze změny. Tento způsob odletu umožní rychlejším letounům s dobrou stoupavostí dřívější odklon od osy RWY. Předpokládá se navýšení odletové kapacity o 1-2 letadla za hodinu. Opatření přinese opětovný výskyt proudových letadel v oblastech mimo osy RWY avšak ve výrazně nižší míře a ve znatelně větší výšce než před zavedením bodů odklonu, kdy k odklonům docházelo již ve výšce 3200ft v denní době a ve výšce 5000ft v noční době. Z tohoto pohledu je dopad na hlukovou situaci ve srovnání s předchozím stavem minimální.
Kapacita hlavní vzletové a přistávací dráhy 06/24 je v současnosti v nejvytíženějších časech na maximu svých možností. Situaci kompletně vyřeší až výstavba paralelní dráhy. O novém postupu byli osobně informováni starostové dotčených lokalit.