Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Obec Velké Přílepy
Velké Přílepy

Informace o změnách ve svozu komunálního směsného odpadu pro rok 2025 najdete ZDE.

První svoz bioodpadu v roce 2025: 4.4.2025

Komunální odpad

Kalendář svozů odpadů pro rok 2025
Typ: PDF dokument

Přechodné období změny svozu komunálního odpadu.

Od 3. 2. 2025 do 31. 3. 2025 proběhne přechod na nový systém svozu směsného komunálního odpadu.

  • Během tohoto období bude stále možné týdenní svoz.
  • Každý výsyp bude evidován a následně vyúčtován (fakturace probíhá 1x za půl roku).
  • Pokud jste popelnici vyměnili, ke svozu prosím vystavujte již očipovanou nádobu.
  • Vysypány budou všechny popelnice vystavené na veřejném prostranství v den svozu.
FormulářČasté dotazy k novému svozuOdkaz na přehled poplatkůInformace k nevyvezené popelnici
 Můj odpadKalendářtermínů  svozu odpadů 

Změny ve svozu komunálního odpadu od 1. 1. 2025!


Proč dochází ke změnám?

  • Roste legislativní tlak na snížení množství odpadu ukládaného na skládky. V České republice stále značná část komunálního odpadu končí na skládkách, což není dlouhodobě udržitelné.
  • Od roku 2030 bude skládkování zcela zakázáno a odpad bude možné zpracovávat pouze ve spalovnách.
  • Obce jsou zákonem tlačeny ke snižování směsného odpadu, zlepšení třídění a efektivnějšímu hospodaření s odpady. Při překročení stanovených limitů jsou finančně postihovány. Informace o této problematice vyšly v Přílepském zpravodaji 1/2024: článek (PDF dokument).
     
Označení popelnic čipy

Očipování popelnic provede obec ve spolupráci se svozovou společností v průběhu ledna 2025.

Občané budou včas informováni o termínu čipování v jejich lokalitě. Pro očipování stačí umístit nádobu mimo pozemek, stejně jako při svozu odpadu.

  • Do konce ledna 2025 bude probíhat plošně svoz na známky z roku 2024.
  • Po 31. lednu 2025 budou neočipované popelnice označené známkou 2024 stále sváženy. S majitelem bude řešen individuální termín očipování. 

Proč čipování?

Čipy umožňují jednoznačně identifikovat odpadové nádoby a jejich majitele. Při svozu odpadu je automaticky evidován výsyp. Platby budou účtovány podle počtu svozů (a dle velikosti nádoby).

!!! Plechové popelnice a necertifikované popelnice nebude možné očipovat, je nutné pořídit plastové nádoby. Obec nabídne plastové nádoby za nákupní cenu bez zisku. 

Cena nádob (včetně DPH):

  • 120l popelnice:  1113,- Kč
  • 80l popelnice: 1113,- Kč
  • 240l popelnice:  1392,- Kč

Popelnice s čipemUpozornění na nevhodnost popelnice GAMA: Upozornění ve formátu PDF 

Parametry vhodných popelnic

Co má dělat občan?

  1. Během ledna 2025 musí všechny domácnosti (dle čísla popisného / čísla popisného a čísla bytu) vyplnit formulář k označení popelnice čipem.
    Formulář je dostupný:
    • Na podatelně Obecního úřadu.
    • Elektronicky na webových stránkách obce – lze zaslat vyplněný e-mailem na adresu podatelna@velke-prilepy.cz.

 Formulář ke stažení ve formátu docx (prosíme vyplnit do konce ledna 2025)

Formulář Prohlášení plátce místního poplatku za obecní systém odpadového hospodářství Typ: DOCX dokument, Velikost: 21.31 kB

Ve formuláři prosím zaškrtněte, zda máte zájem o popelnice Door to Door (DtD). Popelnice na plast i papír budou v lednu 2025 poskytnuty zdarma všem zájemcům. Upozorňujeme, že není možné si zvolit pouze jednu variantu – popelnice na plast i papír se dodávají společně.

Formulář "Prohlášení plátce poplatku" z předchozích let přestanou být k 1. 2. 2025 platné.
 

Jak postupovat při přihlášení popelnice pro firmu

  • Občan produkující odpad v obci a žijíci v obci, který má zároveň sídlo firmy ve Velkých Přílepech, musí mít popelnici přihlášenou na své číslo popisné na Obecním úřadu. Pokud potřebuje popelnici pro podnikání, přihlašuje se ke svozu přímo u svozové firmy.

    Tento postup je nezbytný, protože náklady na svoz zahrnují i výdaje spojené s celým odpadovým hospodářstvím.
     
  • Pokud majitel firmy se sídlem provozovny ve Velkých Přílepech v obci nebydlí, stačí popelnici přihlásit ke svozu přímo u svozové firmy.
Harmonogram svozu komunálního odpadu.


V roce 2025 se ruší kvůli vysokým nákladům týdenní svozy komunálního odpadu.

  1. Přechodné období do 31. března 2025:
    Bude možný i týdenní svoz směsného komunálního odpadu.
    Týdenní svoz bude po 31. 3. 2025 zcela zrušen. 
     
  2. Po 31. březnu 2025:
    Svoz komunálního odpadu bude probíhat s frekvencí 1x za 14 dní v lichém týdnu.
    Občané se sami rozhodnou, zda si popelnici nechají vyvážet každých 14 dní nebo méně často. Intervaly svozu (za 14 dní, za 4 týdny, za 6 týdnů atd.) si občan může měnit podle vlastní potřeby.

Svozy budou probíhat v pondělí v každém lichém týdnu! Stejně jako u stávajícího 14denního svozu. 

Platba za výsyp:

Platit se bude pouze za počet výsypů popelnic a dle velikosti popelnice.
Platby za výsyp budou účtovány 2x ročně zpětně na základě faktury.

Způsob platby:

  • bankovní převod
  • hotově na Podatelně OÚ
  • platební kartou na Podatelně OÚ. 

Cena za výsyp popelnice je stanovena 1 Kč/ 1 litr objemu popelnice / výsyp.

Např.:

  • 120l popelnice, svoz 1 x za 4 týdny: 120 x 13 = 1560 Kč za rok

  • 120l popelnice, 7 svozů 1 x za 4 týdny + 10 svozů 1 za 14 dní = 2040 Kč za rok

V průběhu roku lze četnost svozu kombinovat. Záleží na vás, kdy vystavíte popelnici ke svozu.

 

Časté dotazy

Co dělat, když mi svoz 1x za 14 dní nestačí?

  • Lze pořídit větší nádobu na odpad.
  • Další možností je zakoupení druhé očipované nádoby.

Koupím si na úřadě již očipovanou popelnici?

Ne, popelnice se musí očipovat až na místě svozu, neboť se do čipu nahrává poloha z GPS.

Co mám dělat se starou popenicí?

Nepotřebnou popelnici můžete odevzdat během termínů svozu velkoobjemového odpadu ve sběrně na Kladenské ulici.

Mám talony na jednorázové svozy. Budou platit i nadále?

Platnost jednorázových talonů a pytlů na komunální odpad končí k 31.01.2025. Po tomto datu již nebudou platné. Doporučujeme jejich využití do uvedeného termínu, protože talony a pytle není možné vrátit.

Jak firma pozná, že chci vyvézt popelnici?

Pokud máte zájem o výsyp popelnice, stačí ji v den svozu připravit k vývozu stejným způsobem jako dosud.

Popelnice s čipemKde budou čipy na popelnici?

Čip se dává na určené místo (pouzdro) pod okrajem nádoby.

Co se stane, pokud se čip rozbije a přestane fungovat?

Svozová firma tuto závadu zaznamená ve své aplikaci a informuje obec. Čip bude následně vyměněn na náklady obce.

Co dělat, pokud se mi rozbije popelnice a budu potřebovat nový čip?
Informujte obec, která s vámi dohodne očipování nové popelnice. Očipování bude provedeno na náklady obce.

Proč neplatím jen za váhu odpadu?

V budoucnu se s tímto způsobem počítá, ale zatím není ještě technologická vybavenost. Občan si nyní může v průběhu roku rozhodnout o počtu svozů. Díky čipům se platí pouze za provedené svozy.

Mohu platit inkasem?

Inkasem za výsypy popelnic platit nelze.

Pokud se všichni obyvatelé naší ulice rozhodnou mít ještě nádoby na plasty a papír, znamená to, že na budou popeláři stavět pod okny, dělat rámus a rozjíždět se ne jednou týdně, ale rovnou 3x?

Svoz popelnic bude probíhat vždy v pondělí, a to následovně:

  • Lichý týden: svoz směsného odpadu
  • Sudý týden: svoz plastů
  • Lichý týden: svoz směsného odpadu
  • Sudý týden: svoz papíru

Svozové vozy tedy budou jezdit stejně často jako dosud, vždy jedno auto každé pondělí.

Bude se při novém systému vyvážení popelnic skutečně platit jen za vyvezené popelnice nebo zůstává jako minimum 6 vývozů za půl roku?

Bude se fakturovat jen za provedené výsypy.  Dle čipu bude zjištěno kolikrát došlo k výsypu a dle toho se bude fakturovat vždy po pololetí.

Chci si koupit popelnici sám, jaké jsou doporučené paramatry?

Parametry jsou:

  • nádoba splňuje normu EN 840-1-5-6
  • nádoba umožňuje instalaci RFID čipu
  • nádoba má minimálně 2 kolečka o průměru min 200 mm

Dále doporučujeme (a vysoutěžené nádoby toto splňují):

  • tloušťka stěny nádoby min. 3,4 mm
  • barva černá, certifikace RAL GZ 951/1
  • nosnost min. 95 kg
  • zpevněný okraj nádoby pro vyšší odolnost při výsypu.

Proč mám vyplňovat nový formulář, když jsem už jeden k popelnicím v minulosti vyplnil a platil každý rok?

Již v minulosti jste formulář k popelnicím vyplňovali, nicméně nyní zavádíme nový systém svozu odpadu, který je založen na čipování popelnic a individuální evidenci výsypů. Nový formulář bude registrací čipu na vaší popelnici a slouží k aktualizaci informací o vaší popelnici, jako je její velikost a k propojení těchto údajů s čipovacím systémem. Tento systém umožní přesné účtování za skutečný počet výsypů. 

Proč obec nepomůže s financováním svozu? 

V roce 2023 činily náklady obce na svoz odpadů téměř 5 milionů korun. Z poplatků a zpětného odběru odpadů obec získala o něco více než 4 miliony korun, což znamená, že na odpady přispěla částkou téměř 700 000 Kč. Obec může přispívat na svoz odpadů více, ale navýšení by ovlivnilo rozpočet určený pro investice nebo by vyžadovalo zvýšení koeficientu daně z nemovitostí. Ceny za svoz odpadů se nebudou v budoucnu snižovat.  
Efektivním řešením pro snížení nákladů domácností je třídění odpadů včetně bioodpadu a méně časté vyvážení popelnic na směsný odpad. 

Proč si nemůžu vybrat svozovou firmu? 

Svoz komunálního odpadu je zásadní služba, která vyžaduje pečlivou koordinaci a plánování na obecní úrovni, aby byla zajištěna její efektivita, ekologická udržitelnost a dostupnost pro všechny obyvatele. Proces vypisování veřejných zakázek na svoz odpadu zajišťuje poskytování této služby za optimální ceny a podmínky, přičemž je kladen důraz na dodržování environmentálních regulací a standardů. 

Díky centralizovanému systému svozu, který obec zajišťuje, má každý obyvatel zaručený rovný přístup k těmto službám, což vede k efektivnějšímu a ekologicky šetrnějšímu způsobu řízení odpadů.

Proč všude jinde platí za odpady méně než my?

Rozdíly v platbách za svoz odpadů se obvykle pohybují v řádu desítek korun. Obce Statenice, Tuchoměřice a Lichoceves nabízejí nízké poplatky, avšak tyto částky jsou stanoveny za jednotlivce. Domácnosti tedy musí celkovou sumu vypočítat vynásobením počtu obyvatel v domácnosti.

 Záleží na rozhodnutí každé obce, zda navýší částku, kterou doplácí z rozpočtu na svoz odpadu nebo raději opraví hřiště, chodníky, popřípadě zvýší koeficient daně z nemovitosti, který toto navýšení pokryje. 

V roce 2023 obec Velké Přílepy přispívala na svoz odpadů průměrnou částkou 1000 korun za každou vyvezenou popelnici, přičemž výše dotace se odvíjela od frekvence svozů – častější svozy byly dotovány vyšší částkou než svozy méně frekventované. I toto je důvod, proč chce obec pomocí systému DOOR to DOOR snížit množství směsného odpadu.


Pokud vám nebyla vyvezena popelnice na směsný odpad nebo bioodpad v řádném termínu, informujte o tomto obec, pokud to lze, do 48 hodin na Podatelně OÚ

Přehled množství vyvezeného odpadu obce

Přehled obsahuje náklady obce, příjmy obce a množství vyvezeného odpadu za uvedený rok.

Rozpočet obce

Kalendář svozu odpadů

Kalendář svozu odpadů - ilustrace

Mobilní rozhlas

Munipolis

Jsme členy sdružení

Svazek obcí - znak

Knihovna

Knihovna Velké Přílepy

Hlášení poruch

Porucha semaforu:
602 760 699 (firma AŽD)

Porucha veřejného osvětlení:
220 930 535 (Podatelna OÚ)
U hlášení prosím uveďte číslo lampy či místo, kde se lampa nachází.

Kino

Kino