Obecní úřad Velké Přílepy
Pražská 162
252 64 Velké Přílepy
Proč byly instalovány semafory?
V obci Velké Přílepy se sbíhá pět silnic II. a III. třídy, které spojují okolní obce s Prahou. Výrazný nárůst počtu obyvatel nejen v naší obci, ale i v okolních obcích, a zvýšení tranzitní dopravy přes obec způsobil, že kapacita původní křižovatky (cca 11 000 aut denně) byla již před deseti lety nedostatečná. Ranní a odpolední zácpy a problematické připojování na křižovatku z ulic Roztocká a Pražská přiměly tehdejší vedení obce k hledání řešení. Ze studií (studie průzkumu Typ: PDF) vyplynula nutnost řídit křižovatku semafory, neboť kruhový objezd, kromě náročnosti na prostor, který v centru obce není, nemá dostatečnou kapacitu pro plynulý průjezd aut. Díky instalaci semaforů se kapacita křižovatky v roce 2019 navýšila na 15000 aut denně. Ovšem i toto číslo bylo vzhledem k pokračujícímu nárůstu obyvatel v okolí a tranzitní dopravě již překročeno. V roce 2023 projelo křižovatkou 17000 aut denně, nyní je to až 18000 aut, přičemž většina dopravy je právě tranzitní.
Jaké semafory byly nainstalovány?
Studie navrhovala řízení křižovatky tzv. chytrými semafory. Křižovatka v centru obce je ale v majetku Středočeského kraje, který byl i investorem stavby. Dopravní komise Středočeského kraje nerespektovala doporučení naší studie a křižovatka byla v roce 2019 osazena semafory s nižší dynamikou řízení, které jsou také v majetku SČ kraje.
Výhody a problémy se semafory
Instalace semaforů měla několik pozitivních dopadů:
Nicméně, semafory také zpomalily tranzitní dopravu přes obec, což vedlo ke zvýšeným zácpám v době dopravních špiček. I když se obec snaží o optimalizaci nastavení semaforů (naposledy 30.5.2024), efekt těchto úprav je krátkodobý, protože snadnější průjezd přiláká více aut a křižovatka se znovu ucpává.
Řešení do budoucna?
Semafory na křižovatce zůstanou, neboť zajišťují bezpečný pohyb chodců v centru obce a usnadňují připojování vedlejších ulic Kladenská a Roztocká. Zácpy jsou hlavně v době dopravních špiček a jediný způsob, jak je snížit, je vybudování obchvatu obce a k němu napojené přeložky, která tranzitní dopravu vyvede mimo obec.
Další snahou obce o snížení množství aut je zkvalitnění hromadné dopravy, aby občané nesedali denně do svých aut. Například autobusová linka 409 s návazností na regionální vlaky vás doveze do centra Prahy za necelých 40 minut. To ve špičce, vzhledem k zácpám na Podbabě a Bořislavce, autem nelze zvládnout.
Hlášení poruch
Semafory nejsou ve správě obce. V případě jejich poruch (jako například, když vám dlouho nenaskočí zelená) volejte prosím firmě AŽD na telefonní číslo: 602 760 699.
Bylo ale před rozsáhlou bytovou výstavbou ve Velkých Přílepech a okolních obcích. Kvůli nárustu dopravy, kdy počet aut přesahuje kapacitu křižovatky, byly semafory nezbytné a bez nich by situace byla dnes již neúnosná zejména pro chodce a řidiče z ulic Kladenská a Roztocká. Proto semafory rušit nebudeme. Jediným řešením je vybudování obchvatu obce, který odvede tranzitní dopravu mimo centrum.
V případě naší křižovatky není. Kruhový objezd má nižší propustnost a opět by měli přednost řidiči na ulici Pražská (což je z velké části tranzitní doprava). Také v centru obce není prostor. A zničit park kvůli autům nechceme.
I toto obec řešila na dopravním inspektorátu. Dopravní policií byl nedoporučen tento způsob řízení provozu, neboť se jedná o křižovatky dvě a koordinace by byla velmi problematická.
Nainstalování chytrých semaforů bylo požadováno obcí. Investor (Středočeský kraj) ale nainstaloval méně dynamické semafory, které reagují na auta ve vzdálenosti přibližně 20 metrů před semaforem.
Ačkoliv jsou semafory v majetku kraje, přesto je obec řeší. Optimalizace probíhají pravidelně, ale jejich efekt je krátkodobý. Poslední seřízení proběhlo 30.5.2024.
V ranní špičce je zelená nastavena na 53 vteřin ve směru na Prahu. Mimo špičku je to kolem 20 vteřin. Je nutné si uvědomit, že křižovatka je propojená s Kladenskou a Roztockou ulicí, takže když se přidá čas autům projíždějícím přes ulici Pražská, ubere se řidičům na Kladenské a Roztocké. Na křižovatce se také pohybují chodci, jejichž bezpečnost je pro obec prioritou.
Srovnání s jinými místy není vždy přesné. Každá křižovatka má specifické podmínky a nároky. Například v Roztokách je kyvadlové řízení jedné silnice, což je jednodušší než řízení 2 křižovatek o třech silnicích s odbočováním a pohybem chodců.
Zácpy nejsou jen v naší obci, ale také na příjezdech do Prahy, například na Bořislavce a v Podbabě. Dopravní situace v celém regionu se neustále mění a zácpy se tvoří na různých místech.
Na sociálních sítích jsou slyšet hlavně odpůrci, ale máme i pozitivní ohlasy od občanů, kteří oceňují zvýšenou bezpečnost chodců a lepší najíždění z vedlejších ulic.
Pokud máte návrhy na zlepšení dopravní situace, přijďte je prosím prezentovat na veřejné zasedání zastupitelstva.
MUNIPOLIS (mobilní rozhlas) je platforma pro efektivnější komunikaci mezi městy či obcemi a jejich občany.
Registrační formulář a aplikace pro chytré mobilní telefony.
Termín zasedání:
Porucha semaforu: Porucha veřejného osvětlení: |